hidup ini....

HiDuP iNi SaTu PeNcARiAn ^^,
Pencarian itu sangat bermakna kepada kita... Hasil pencarian itu amat berharga kepada kita... Malah ia akan memberi cahaya dalam kehidupan kita seharian.... Ayuh mencari... umat Islam takkan puas mencari... Pencarian Itu Sinar Buat kita yang Bergelar Umat Islam....

Monday, July 30, 2012

.:my Little Mujahid AFIQ HARIS:.

Alhamdulillah Alhamdulillah Alhamdulillah...

Bismillahirrahmanirrahim... Alhamdulillah ramdhan yang tengah kita lalui ini telah masuk ke fasa kedua, macam mane kesihatan diri kita, masih sihat lagi kah, iman kita macam mana, makin kuatkah, bacaan al-Quran kita dah dimana? begerak k tidak? harap-harap semua ye baik-baik belaka.... moga Allah menerima segala amalan yang telah kita lakukan sebelum ini dan yang akan datang, tambah2 lagi dalam bulan yang mulia ini... amiiiiiinnnnnnnn :)


hari ini teringin sangat aku nak berkongsi pasal telatah adik-adik ku di Tadika Permata Hati...
aku mengajar budak-budak yang berumur 4 tahun dan 5 tahun... yakni kelas yang baru nak belajar menulis, mengenal huruf a b c, huruf2 hijaiiyyah, nombor 1 2 3... kesabaran,kecekalan dan kekreatifan amat penting dan perlu di semai awal-awal dalam mendidik adik-adik ini.... 

satu kes aku teruja+kagum dengan adik AFIQ HARIS ini, beliau baru berumur 4 tahun, seorang budak yang cerdik, pendiam, tidak senakal kanak-kanak yang lain, amat santun, cepat belajar, dan berkehendak dalam menuntut ilmu (ceee siap gune beliau ag....kagum sgt kan).... I LIKE HIM... 

ok, apa yang buat aku kagum sangat dengan dye nie?

aku kagum sangat dengan dye sebab dye berpuasa, dye belajar puasa...
biase nya kanak-kanak dalam kelas aku nie akan dihidangkan biskut dan air setiap waktu rehat..  

PERHATIAN : MAKANAN HANYA DISEDIAKAN UTK PELAJAR KELAS KU DAN PELAJAR YANG XPUASA SHAJA, PELAJAR ENAM TAHUN  BERPUASA

bile aku tanya sape yang puasa, afiq terus angkat tangan... aku terkejut lantas menyoalnya, "fiq, betul ke afiq puasa?", tanpa banyak berfikir, beliau menganggukkan kepalanya... 'betul ke budak nie', aku bermonolog sendirian... 'ok fine, xpe la lau afiq puasa, maybe ayah dye yang ajar dye berpuasa nie...'

esok harinya pown sama, di dalam kelas ak, Afiq tetap puasa sedangkan kawan-kawannya xpuasa... 


aku bukannya apa, takutkan nati beliau lapar, ye la, umur baru 4 tahun, risau gak kan, kot jadi apa-apa lau xmakan..tanpa ragu-ragu, aku berjumpa dengan ayah Afiq untuk bertanyakan hal ini,"Assalamualaikum, encik, saya nak tanya nie, betul k Afiq puasa?"
 ayah Afiq hanya buat muka selamba+tersenyum dan menjawab "a'a, betul cg, Afiq puasa.."
"ooo.. kalau macam tu xapa la, sebab saya risau je sebab dye tak nak makan, bile saya tanya Afiq puasa ke tak, Afiq kata dye puasa, saya cam xpercaya la sebab budak lain pown kata puasa tapi makan, saya tanya Afiq lagi nk kn  kepastian, saya tanya kat uma Afiq makan k x, Afiq kata tak, so, Afiq xmakan la kat tadika..."
 " Afiq belajar puasa", jawab ayah beliau sambil tersenyum...

aku hanya mampu tersenyum, kagum dengan Afiq, kuatnya pertahanan dye...


"Ya Allah, semoga AFIQ HARIS akan menjadi seorang anak yang SOLEH dan MITHALI.. 
semoga AFIQ HARIS berjaya di dunia dan di akhirat.."

::BITTAUFIQ WANNAJAH AFIQ HARIS::

No comments:

Post a Comment