hidup ini....

HiDuP iNi SaTu PeNcARiAn ^^,
Pencarian itu sangat bermakna kepada kita... Hasil pencarian itu amat berharga kepada kita... Malah ia akan memberi cahaya dalam kehidupan kita seharian.... Ayuh mencari... umat Islam takkan puas mencari... Pencarian Itu Sinar Buat kita yang Bergelar Umat Islam....

Tuesday, July 31, 2012

Lapar Itu Manis

sebelum mulakan entri aku buat kali ini, marilah sama-sama kita berselawat keatas junjungan Nabi MUHAMMAD S.A.W...

sollu 'alaih...



Alhamdulillah.....
ok, kenapa aku pilih tajuk entri hari ini 'Lapar itu Manis'?
sebenarnya aku nak kongsi sedikit apa yang telah aku baca dalam majalah Anis.. Tajuk ini aku petik daripada majalah tersebut....

Puasa itu memang maksudnya powm menahan diri daripada makan dan minum dan melakukan benda-benda yang boleh membatalkan puasa dari terbit fajar hingga terbenam matahari. 

Dipetik daripada majalah Anis :-

"Orang-orang yang beriman laparnya mengharap keredhaan Allah. Tiada sekelumit terdetik pada nuraninya keluhan lapar kerana sudah yakin lapar itu membawanya lebih hampir kepada yang Maha pencipta."

" Lapar itu satu proses Tarbiah. Para salafussoleh sentiasa berlapar. Dengan berlapar, kita berjaya menundukkan nafsu syahwat, cekal, dan terus bersabar, mengingati orang-orang yang kelaparan dan dapat mendidik diri terus ikhlas beribadah kepada Allah."

"Lapar dapat mencerdaskan minda"

"Lapar dapat membantu perut berehat daripada melakukan proses"  

No comments:

Post a Comment