hidup ini....

HiDuP iNi SaTu PeNcARiAn ^^,
Pencarian itu sangat bermakna kepada kita... Hasil pencarian itu amat berharga kepada kita... Malah ia akan memberi cahaya dalam kehidupan kita seharian.... Ayuh mencari... umat Islam takkan puas mencari... Pencarian Itu Sinar Buat kita yang Bergelar Umat Islam....

Sunday, April 20, 2014

PRESENTATION SEJARAH

ALHAMDULILLAH

Berkat kesabaran sudah selesai satu amanah yang diberikan oleh Dr. Aizan berkenan dengan tugasan bagi kursus ISEU1311 : Sejarah Institusi Keilmuan dalam Pendidikan Islam. Tugasan ini kami dikehendaki melaksanakan dua kerja.

Pertama, kami dikehendaki mencari kitab-kitab yang ada di  footnoted pada muka surat yang kami perolehi... then kene refer muka surat yang dinyatakan dengan kata-kata yang telah ditulis oleh al-Shalaby, sama ke tak, kalau xsama cakap apa yang dinyatakan dalam buku atau kitab asalnya... then wak slide and then present.. 

Kedua, kami dikehendaki membuat report daripada dapatan yang kami dapat pada langkah pertama nanti.

Sebenarnya,xnak cerita panjang... sebab macam-macam dah aku lalui sepanjang menyiapkan tugasan ini... sampai satu part tu dah penat sangat last-last aku ambik solution solat taubat..heheee... sebabnya nak leraikan kekusutan dalam diri... heheee.... Alhamdulillah, kembali tenang setelah kembali ke pangkal Jalan.

Disini aku nak sharing la gambar2 yang diambil sepanjang tempoh menyiapkan tugasan ini =D


Bersama adik-beradik PMK UM..
Dalam sibuk mentelaah kitab2 powm sempat lg aku curi masa bersama diorang, atleast dpt hilangkan penat lelah... Sambil telinga dihiburkan dengan nyanyian, nasyid dan qosidah, di intai2 jg kitab ditgn... Sungguh, berasa sayang utk melepaskan peluang bersama adik-beradik..U olzz muy family, my fren, my bff, my sunshine...Ukhwah fiLlah..Semoga Allah memberkati dan merahmati kita semua..♡ Uhibbukum fiLlah ♡



Nie gambar masa ke Karnival jom masuk UM.. ak kesini after diajak oleh teman sekolej ku SYUKERI dan KECIK a.k.a ZULAIKHA..kecik la yang beriiyaaa ajak aku..aku powm da penatkan, ikut je la..seronok jugak dapat mengembirakan diri nie..hehee

Huhhh.. melepaskan segala kepenatan disini after berjam2 berkurung di Library menyiapkan segala tugasan... serius, dengan izin Allah aku tidaklah berasa terbeban sangat... almaklum la, lepas je berkurung, terus dapat mengHAPPYkan diri... Alhamdulillah.. syukur atas nikmat persahabatan ini...  

Sebenarnya, masa hari Jumaat ni, aku stress sesangat, sebabnya buku separuh lagi xjumpa...Allah.... ada separuh kat UM lib... Then aku ambik keputusan search di IIUM Librry..  so, berseloroh dengan SAHABAT baik cakap nak ke sana, sekali cakap je dye nk pergi.. Alhamdulillah Allah mempermudahkan jalan ku... so malam tu, aku 'post' special untuknya... 

"Jangan lupa temujanji kita esok 
Time kasih sbb vlnteer teman diri ini esok 
Terharu sesangat 
Allahummayassir walatu'assir
GoodNight

Sarah Zahra Mujahidah mu tunggu aku dtg, i'Allah
#misiISEU1311
#mencarikitabsampaidapat,biizniLlah"


Alhamdulillah summa Alhamdulillah...

Huh... selesai jugak akhirnya dengan izin Allah misi #RunningManISEU1311 di UIAM Lib..
aku dapat banyak buku2...

pengalaman sesat di IIUM Lib pengalaman yg aku xboleh lupakan...

THANKS A LOT to my lovely frens SITI dan K.AINI sudi teman diri ini...
Barakallah 'alaikum =D


Keesokan harinya, tibalah masa untuk menterjemah bait-bait ayat dalam buku-buku yang di perolehi.. dengan izin ALLah aku dapat siapkan 49 slide (mypart only).. Alhamdulillah...

Finally,... 
SAY "ALHAMDULILLAH" 


"Tak tertanggung rasa penatnya..Allah.. Tiada lain yang ku harapkan melainkan DARIMU.."

Tipulah kalu aku kata ak xpenat.. hampir putus asa powm ada, tapi cepat2 lah kembali kepada Allah, sebab itulah motivasi yang terbaik buat kita insan yang tersangatlah daif dan lemah...
"Sebelum jaga perut suami, jgalah perut shabat dlu", ujar k.aini kepada sy dan Ukhti AiSyah

Ada kisah di sebalik kata2 ini, ia membuatkan sy tergelak dan tersentap... 

Sahabat, persahabatan sentiasa tegur-menegur dan saling mengingati... 

Today is Happy journey...

♡ dapat jupe banyak kitab
♡ dapat jupe k. Nur Syakireen dan Sarah Zahra Mujahidah
♡ dapat jelajah bumi tarbiah UIAM
♡ dapat pengalaman
♡ dapat new knowledge

TQVM atas kesabaran Ukhti Aisyah dan Aini Ismail menunggu diri yang kerdil ini dalam menyempurnakan Amanah, dan sggp melayan kerenah diriku ini

ALLAHUYUBARIKLAKUM 


***Coretan ini ditulis sebab ianya banyak mengajarku.. sejuta pengalaman pahit manis yang diperolehi.. 

No comments:

Post a Comment