hidup ini....

HiDuP iNi SaTu PeNcARiAn ^^,
Pencarian itu sangat bermakna kepada kita... Hasil pencarian itu amat berharga kepada kita... Malah ia akan memberi cahaya dalam kehidupan kita seharian.... Ayuh mencari... umat Islam takkan puas mencari... Pencarian Itu Sinar Buat kita yang Bergelar Umat Islam....

Friday, October 28, 2011

pErTaLian mEsTi diTerUskAn

Coretan ini mungkin sudah luput untuk ku nukilkan…
Namun, pengalaman tetap dekat dihati ku…
Titihan langkah ke kg. tujuh, tumpat banyak mengajar ku erti bermasyarakatan…

Aku mendapat sebuah keluarga yang terdiri daripada seorang abah, ma, dua org abang, seorang kakak, dan seorang adik….
Abah yang cukup sporting..
 sangat beriyor membawa aku dan yana (partner ku) jalan-jalan area tumpat… antara tempat yang sempat aku berkunjung ialah pantai sri tujuh, kawasan bebas cukai pengkalan kubor dan pasar pagi genting….

Abah juga cuba memenuhi kehendak diri ku untuk merasakan mee jamboo… beliau sanggup mencari di kawasan kedai-kedai berdekatan…tapi……xdop…
sebab kedai xbuko lagi..kedai buko pah asar dalam kul 5…abah oyak abah xtau aku ngide nok make mee jamboo lau x male agi buleh tubik make kedai mee jamboo hok termashur….
Huhuuuu…xdop rezki sbb ak pyak kat2 nok balik doh…

Ma hebat  memasak….
Ma masak makanan banyaaaaaaaaakkkkk sangat….
Sampai aku xlarat untuk habiskan semua nya..Alhamdulillah ade yana….
Dia bantu ku untuk habiskan makanan…
‘maaf ma, perut mie kecil je..heheee’
 Ari kedua diteratak keluarga angkat…
Aku makan ikan bakar bersoskan sambal kicap…
Mmmmmm sedapnya ya Allah..fvrite aku tu…
Lau balik rumah wajib la aku bakar ikan, buat air asam, celur pucuk kayu…
Ngammmmmm aku makan dengan abah…hohoooo… nikmatnya makanan itu…..

Adik irah pemalu orangnya…
Aku Tanya sepuluh patah dye jawab sepatah..
Adoyaaaa…
‘dik, bakpe malu sangat….k.mie nie biase2 je ore ye…hihiiiii’
Dik irah… gud luck for SPM 2012….chayoik dik chayoikkkkkkk!!!!!

Perkara baru yang aku belajar….

1)      Abah ajar aku makan banyak lauk…  mula-mula tu terkejut gak la aku coz masa masak kat dapur tu bnyak sangat lauk yang dimasak… sedangkan kami 5 orang je nak makan.. ma masak aym masak merak 5 6 ketul..  ikan goring 5 6 ekor….. lau kat umah aku… tu dah kira membazir…  biase makan kat umah 3 ekor ikan 4 orang makan… tu powm x abis…. (ikan yang saiz besar la…lau kecil aku sorang je hadap….heheee)

2)      Belajar memasak dengan ma…. Aku Tanya ape je…suke hati aku je Tanya tu Tanya nie…..heheee…

3)      Aku belajar melalui gerak kerja ma…… aku dapat belajar macam mana nak uruskan rumah tangga…(galakkan aku nie…da fikir sal rumah tangga, mane tak ye.. aku takut nanti aku xpandai nak urus rumahtangga ku…xnak la hancur…NA’AUZUBILLAH)

4)      Aku belajar macam mana nak bergaul dengan masyarakat…. Banyak yang aku belajar..

5)      Aku praktikan ilmu yang aku pelajari.. belajar  mengaplikasikan ilmu yang sekelumit saje….

6)      Dan lain-lainnnn……

::Pengalaman itu amat bermakna buat diriku yang kerdil ini::



No comments:

Post a Comment