hidup ini....

HiDuP iNi SaTu PeNcARiAn ^^,
Pencarian itu sangat bermakna kepada kita... Hasil pencarian itu amat berharga kepada kita... Malah ia akan memberi cahaya dalam kehidupan kita seharian.... Ayuh mencari... umat Islam takkan puas mencari... Pencarian Itu Sinar Buat kita yang Bergelar Umat Islam....

Monday, March 28, 2011

Islamic students icon’s for islam…

Pada 10, 11 dan 12 aku telah menyertai program icon’s yang dianjurkan oleh senior2 apium KL dengan kerjasama pmapium…


Semangat untuk menghadiri program nie aku dapat daripada k.sn0w…  k.sn0w yang mengajak ku j0in program nie…. Tak rugi rasa nya j0in program nie…banyak yang dapat aku belajar… utamanya belajar macam mana nak hadapi masalah dan cara untuk menyelesaikannya….

Program nie khusus untuk persediaan ke KL nanti…. How to solve problem??? WHAT SHOULD WE DO IF . . . . . . . . ?????  banyak persoalan-persoalan yang di utarakan……  banyak benda aku belajar dalam program  nie…..

Paling tak di jangga…..pada petang jumaat jam1530, kami di hantar ke wakaf che yeh untuk turun ‘jalan-jalan mencari mad’u’…. pengalaman yang amat bermakna dalam hidup ku…. Kalau dulu aku hanya belajar dan di ajar macam mana nak menghadapi pelbagai kerenah mad’u tapi hari ini aku di latih untuk mempraktikkan bagaimana berdepan dengan mad’u… pengalaman yang cukup bermakna…

Kami di bekalkan gula-gula, buah-buahan, sumi, snek dan lain-lain makanan ringan untuk dihadiahkan kepada mad’u…. berdakwah dalam mesra…. Sasaran ku mula-mula kepada remaja yang mendedahkan aurat ye…dalam 3,4 orang jugak la yang sempat aku jumpa…then last but not least…p.cik, yang baya 50 tahun…Tanya pendapat p.cik tentang perempuan yang bertuduh labuh dan berjubah...
Buat pertama kali turun ke dalam masyarakat ..aku menggunakan uslub mesra first...bila mad’u da tertarik dengan kita…baru lah mengunakan langkah yang seterusnya…agenda dakwah bermula perlahan demi perlahan….

Harapan aku…apa yang kami sampai kan harap-harap dapat menyentuh perasaan mereka dan mendapat hidayah untuk berubah…..Insya’Allah.

Then….pada last night, kami di kejutkan dengan persembahan spontan….  Kami diminta untuk melakukan persembahan yang diminta secara spontan…antara tugasan yang diberi. Berpidato dalam 3 bahasa, nasyid lirik sendiri, berbalas pantun, sajak berantai dan ceramah berantai… tempoh persediaan hanya beberpa minit sahaja….huhuuuuu…. 

Alhamdulillah dapat laksanakan dengan baik meskipun berdebar….huh... nie salah satu cara untuk mengasah fikiran dalam masa yang singkat…
Apa yang aku dapat????
  • *    Setiap hari tambah ilmu baru
  • *    Ubat tenangkan hati, paling mujarab baca kalam Allah dan zikir
  • *    Tarbiyyah WAJIB kerana unsur kekuatan dakwah
  • *    Persiapan karakter….mohon kekuatan daripada ALLAH
  • *    Belajar method dan jalan menuju dakwah
  • *    Memantapkan pengetahuan dengan kisah ZAINAB  AL-GHAZALI
  • *    ‘LEMBUT JANGAN DISANGKA LEMAH, PANTANG UNDUR SEBELUM TEWAS’
  • *    Di ajar cara tersedar dari lena
  • *    Gunakan konsep cermin diri
  • *    Memantapkan ukhwah dengan akak-akak sem 4 dan fasilitator serta koordinator
  • *    Dll


#Wahai anak-anak ku, masa muda mu tak kan berpanjangan, sabarlah dalam menuntut ilmu#

“berkasih sayang kerana Allah,
bertemu kerana Allah
 dan berpisah kerana Allah” 

No comments:

Post a Comment